Tanzania – ett land med utmaningar
Dagens tanzanier står inför en osäker framtid full av komplexa ekonomiska, sociala och miljömässiga utmaningar. Av de 60 miljoner invånarna i Tanzania lever hälften i extrem fattigdom (under 2,15 USD/dag). Särskilt svårt är det för den unga generationen i ett land där över 60 procent av befolkningen är under 25 år. Varje år lämnar 600 000 ungdomar skolan, men bara 60 000 jobb finns tillgängliga för dem. Den höga ungdomsarbetslösheten ökar risken för unga personer att hamna i utanförskap och kriminalitet och den äventyrar den ekonomiska och politiska stabiliteten i Tanzania.
En annan utmaning är det digitala utanförskapet, som drabbar svagare grupper, särskilt flickor som använder digitala plattformar i betydligt lägre grad än andra grupper. Ungdomar som kommer från fattiga familjer, behöver stöd för att inte hamna efter samt kunna delta på rättvisa villkor i den snabbt digitaliserade verkligheten.
Tanzania är hårt drabbat av klimatförändringar, vilket ger oförutsägbart väder och dåliga skördar. Jordbruket, som är de flesta tanzaniers huvudsakliga försörjning (ca 80 procent), behöver effektiviseras, anpassas till klimatet och göras långsiktigt hållbart.
Om projektet
Youth Empowerment är ett tvåårigt projekt (januari 2023 till december 2024) med syfte att motivera och stötta Tanzanias ungdomar genom förståelse för entreprenörskap och med ett särskilt fokus på hållbarhet och digitala verktyg.
1665 studenter (15–17 år, lika delar pojkar och flickor) i 28 skolor i Arusha och Kilimanjaro-regionerna ska delta i projektet som kommer att integreras i ungdomarnas schema och ske under skoltid.
Projektet genomförs i samarbete med flera lokala partner t ex andra skolor, lokala myndigheter, företag och organisationer. Även föräldrar inbjuds att engagera sig.
Huvudteman
- Grundläggande kunskap om företagande och entreprenörskap som en alternativ och hållbar framtida inkomstkälla.
- Digitala kunskaper och tillgång till internet och datorer, vilket leder till ökade möjligheter att få jobb, följa marknaden, göra affärer, bli delaktig i samhället och bidra till den lokala ekonomin.
- Kunskap hur de kan använda informations- och kommunikationsteknik i syfte att utveckla jordbruk och andra affärsverksamheter.
- Ökat intresse för ett hållbart entreprenörskap, till exempel ekologisk odling, återvinning och kompostering.