Hand in Hands syfte är att bekämpa fattigdom och driva på en hållbar utveckling genom entreprenörskap. Genom detta närmar vi oss vår vision: en värld där varje människa har kraft och möjlighet att ta sig ur fattigdom och där framtida generationer kan växa, utvecklas och påverka sin egen framtid.
Genom partnerorganisationer arbetar vi på Hand in Hand Sweden med att ge människor kunskap, färdigheter och kapacitet att utvecklas som entreprenörer och därmed förbättra sina försörjningsmöjligheter, kunna kräva sina rättigheter och bidra till att utveckla resilienta lokalsamhällen.
Sedan starten för över 20 år sedan har vi bidragit till att skapa över 12 miljoner jobb genom att träna framför allt kvinnor att starta företag. Majoriteten av gräsrotsentreprenörerna driver informella mikroföretag på landsbygden i Indien, Kenya, Tanzania, Afghanistan och Sydafrika.
Vi är inne i en spännande och expansiv fas som vi erbjuder dig vara med i. På kontoret i Stockholm arbetar drygt 20 personer med insamling och givarsamarbeten, programutveckling och uppföljning, kommunikation och ekonomi. Se www.handinhandsweden.se
Om tjänsten:
Vi söker nu en vikarie för vår ekonom och tillika administrativt ansvarige som är på föräldraledighet. I denna roll på Hand in Hand Sweden arbetar du huvudsakligen med finansiell uppföljning och rapportering av vår Sverige-verksamhet liksom allmänna administrativa kontorsgöromål. Det är en roll med många kontaktytor med alla på kontoret, inte minst med vår projektcontroller och du rapportera till ekonomichefen. Som person behöver du tycka om när det händer mycket samtidigt, gilla att vara ”spindeln i nätet” och du behöver kunna växla mellan att planera ditt arbete med att vara flexibel.
Arbetet omfattar huvudsakligen följande arbetsuppgifter och ansvarsområden:
· Ekonomisk rapportering och uppföljning av kostnader och intäkter för olika funktioner på kontoret.
· Förberedelse av underlag/nyckeltal/rapporter till CFO, styrelsen och insamlingsteamet.
· Registrering, uppföljning och avstämning av medel mellan CRM-system, bank och bokföring.
· Effektivisering av interna processer och rutiner.
· Månatliga och kvartalsvisa ekonomiska avstämningar.
· Ansvara för den löpande hanteringen/kontakten med leverantörer.
· Hantera löpande administrativa uppgifter, inklusive kontorsadministration (tex inköp av kontorsmaterial mm).
Personliga egenskaper och kvalifikationer
· Akademisk utbildning inom ekonomi.
· Erfarenhet av arbete med ekonomi/redovisning och budgetuppföljning.
· Goda kunskaper i Excel.
· God analytisk förmåga och förståelse för helhetsperspektiv.
· Prestigelös, serviceminded och med god samarbetsförmåga.
· Förmåga att kunna ha många bollar i luften samtidigt och ha god förmåga att prioritera.
· God förmåga att arbeta självständigt, strukturerat och lösningsorienterat.
· God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska.
Anställningsform
Tjänstens omfattning är ett vikariat på heltid om ca 9 månader. Tillträdesdag är snarast. Hand in Hand Sweden har kollektivavtal med Arbetsgivaralliansen. Tjänsten är förlagd till Hand in Hands kontor vid Odenplan i Stockholm med möjlighet att jobba på distans ett par dagar i veckan.