Innehållet på denna sida bör ses som ett stöd i det fall ni anser det värdefullt. Ni väljer helt och hållet själva vilka delar, om några, ni vill använda eller utgå ifrån.
Använd olika typer av medier för att kommunicera er resa. Spela in en enkel film, använd talande bilder och skriv texter som berör och inspirerar. Möjligheterna är många och bara ni sätter gränserna. Det viktigaste är inte att ert innehåll är perfekt – det är engagemanget som räknas och kommer att uppskattas! Med det sagt – glöm inte att det är minst lika viktigt att kommunicera resan internt som externt!
Vi bollar naturligtvis gärna idéer med er.
Det är lika viktigt att kommunicera resan innan ni åker som under resans gång och efter hemkomst. Skapa därför med fördel en enklare publiceringskalender i syfte att förenkla och förbereda så mycket som möjligt av innehållet innan avfärd.
Tips! Resorna är intensiva och det finns sällan tid för någon djupare reflektion. Försök ändå avsätta en stund varje kväll då ni går igenom dagen och funderar över vad ni vill kommunicera, annars rinner det lätt ut i sanden.
Bestäm vem som ska ansvara för publicering i era kanaler. Utse också vem som ska fota/filma. Fundera på vilken typ av bilder ni önskar få med er hem. Är det mest detaljer, porträtt eller miljön i byn ni vill fånga?
Tips! Ha tillräckligt stort utrymme på kameran/mobiltelefonen och ta med en ”powerbank” så att batterierna aldrig behöver ta slut.
Fota inte: barn utan att förälder samtyckt, eller olika installationer t.ex. vägspärrar, myndighetskontor, militära anläggningar etc.
Ni kommer att möta många människor på er resa. Såväl Hand in Hands personal som medlemmar i byns självhjälpsgrupper. Av respekt bör ni alltid be om lov innan ni fotar/filmar, både grupper av människor och enskilda individer samt, med hänvisning till GDPR, se till att få skriftligt samtycke från dessa.
Ni hittar ett GDPR-dokument i avsnittet längst ned på denna sida.
Om tillfälle ges är det mycket värdefullt att få ta del av en specifik persons tankar. Inför eventuella intervjutillfällen eller vid möjlighet till kortare samtal med enskilda entreprenörer kan det därför vara bra att ha ett antal frågor förberedda. Fundera över vad som är givande att få veta och vilken typ av frågor ni önskar ställa.
Tänk på: att vissa frågor är mycket känsliga och var medveten om att kvinnor inte alltid får svara om män finns med i rummet.
Vi blir alltid lika glada när ni pratar om Hand in Hand och vårt partnerskap i era kanaler, och vi delar gärna era inlägg så glöm inte att tagga oss i era bilder och/eller på andra sätt göra oss uppmärksamma på nytt innehåll från er.
Använd gärna hashtags:
#handinhandsweden
#hållbarfattigdomsbekämpning
#handinhandbyprojekt
Hitta Hand in Hand på:
Instagram: @handinhandsweden
Facebook: facebook.com/handinhandsweden
LinkedIn: linkedin.com/company/handinhandsweden
Ni vet givetvis bäst själva viken typ av kommunikation som passar er specifika målgrupp – se därför nedan förslag som just förslag. Ni kan antingen utgå ifrån de textexempel som finns i vår fiktiva publiceringskalender (via länk nedan) och anpassa dem efter egen tonalitet eller använda dem i dess ursprungliga form. Klipp och klistra, bygg på eller ta bort.
Ladda ner ett material (bilder, GDPR-dokument etc.) här >>
Filmer att använda finns på vår Youtubekanal här >>
Informera om ert CSR-arbete genom att berätta om Hand in Hand, vårt partnerskap och er kommande resa. Kommunicera vad som hittills har åstadkommits i den by ni finansierar (aktuella siffror hittas i de rapporter ni fått av Hand in Hand).
Visa effekten av ert engagemang genom att berätta om ert byprojekt och vad det innebär för byns invånare.
Väck intresse för kommande uppdateringar genom att berätta om den by ni finansierar och om landet i vilken den ligger. Kommunicera invånarnas utmaningar och möjligheter.
Inkludera era följare genom att skicka ett ”vykort” hem. Vad står på schemat härnäst?
Engagera genom att dela era spontana intryck av landet.
Visa på transparens med en rapport från byn ni finansierar. Beskriv t.ex. första mötet med invånarna, omgivningen och hur människorna lever här.
Inspirera genom ett personporträtt – dela en Hand in Hand-entreprenörers egen historia.
Berör genom att dela era känslor efter hemkomst. Hur var resan i helhet? Vad gjorde starkast intryck på er? Hur upplevde ni Hand in Hands arbete?
Skapa mervärde genom att publicera en längre reseberättelse och/eller lägg upp ett fotoalbum med bilder från resan på er webbsida eller t.ex. Facebook.
Aktivera era följare genom att hålla en frågestund på t.ex. Instagram Stories.